Marx, sermaye ve iktisadi aklın cinneti

“`html

Marx’ın Meta Teorisi ve Günümüzdeki Geçerliliği

Marx, kapitalist ekonomik sistemin işleyişini detaylı bir şekilde incelerken, metaların ikili yapısına dikkat çeker. Onun fikirlerine göre, metalar hem kullanım değeri hem de mübadele değerine sahiptir. Bu noktada, Marx metaları iki ayrı kategoriye ayırmadan, ikili doğasını ele alır. Kullanım değeri, bir meta ile ilgili yararlılık özelliğini yansıtırken, mübadele değeri ise pazardaki değerini ifade eder. Bu iki değer bir yandan birbirine bağlıdır, diğer yandan da zıt ilişkiler içerisindedir. Kullanım değeri, yiyecekten giyeceğe, hatta kültürel ürünlere kadar birçok şeyde kendini gösterebilir. Önemli olan, kullanım değerinin, bireylerin ihtiyaçlarını karşılayacak şekilde üretilmesi ve onlarda bir isteğin oluşmasını sağlamasıdır. Diğer yandan mübadele değeri, ekonomik sistemin sadece kapitalist toplumda geçerli olan bir yönüdür.

Marx, Sermaye ve İktisadi Aklın Cinneti
David Harvey, “Marx, Sermaye ve İktisadi Aklın Cinneti”, Çeviren: Esin Soğancılar, 239 sayfa, Sel Yayıncılık, 2021

David Harvey, “Marx, Sermaye ve İktisadi Aklın Cinneti” adlı eserinde bu sorulara ışık tutarak, “Bugün bazı açılardan eski moda görünse de, Marx’ın analizleri eski zamandan çok daha geçerli.” diyerek bu fikirleri vurgular. Marx’ın dönemi, dünya genelinde etkileri hissedilen karmaşık bir ekonomik sistemin ortaya çıkmasına zemin sağlamıştır.

Harvey, Marx’ın “sermaye, hareket halinde bir değerdir” ifadesi üzerinden yola çıkarak, sermayenin döngüsünü doğadaki hidrolik denge ile kıyaslar. Ancak, bu iki yaklaşım arasında belirgin bir farklılık olduğunu da aktarır; hidrolojik döngü sabit ve değişmezdir, oysa sermaye döngüsü sürekli bir büyüme sarmalı içinde hareket eder. Harvey, sermayenin değeri hareket ettiğinde değer kaybının olduğu konusunda uyarıda bulunur.

Marx, değeri “toplumsal olarak gerekli emek zamanı” olarak tanımlarken, Harvey bu değer kavramının maddi sonuçlar doğuran ama gayri maddi ilişkilerle bağlantılı olduğunu ifade eder. Marx’ın para kavramı, yabancılaşmış emek değerlerini temsil ederken, Harvey’e göre “toplumsal olarak gerekli olan”, hem işverenlerin hem de işçilerin tabi olduğu bir “görünmez el” yaratmaktadır. Marx’a göre, mübadele değerinin tamamen ortadan kaldırılmasını sağlamak, toplumsal olarak gerekli emek zamanının da sona erdirilmesi anlamına gelir.

Harvey, “hareket halindeki değer” kavramı üzerinden, sermayenin yeniden üretiminde ortaya çıkan tehlikeleri ve sermayenin farklı kesimleri arasındaki uzlaşmaz çelişkileri gözler önüne serer. Sermaye durakladığı veya yavaşladığı her anında değer kaybı meydana gelecektir. Sermaye, mamul ürün şeklinde pasif kaldığında, aktif olarak çalışamaz, bu da ekonomik bir krizi tetikler. Ayrıca, paranın atıl kalması sorunundan ziyade, burada stok maliyetlerinin daha önemli olduğunu vurgular. Üretim sürecindeki rutin masrafların karşılanması için, finansman ihtiyacı doğar ve bu çoğu zaman kredi mekanizmalarıyla halledilmeye çalışılır.

Harvey’nin borç ekonomisi üzerine yaptığı analiz, üretim zamanıyla dolaşım zamanının çelişkisi üzerinden ilerler. Bu çelişki, kredinin dünyaya girişini sağlar. Marx, fakat paranın bir meta olarak dönüşümünün karmaşık olduğunu keşfeder, bu yüzden yeni yatırım ve yenileme için kredi kullanılabilmektedir.

Marx’a göre, borç verilen para, yani faiz getiren sermaye, karşı değer formu olarak değerlendirilmektedir. Bu, sermaye devrini hızlandırmanın bir yoludur. Borç, gelecekteki üretim değerlerine ilişkin bir hak talebidir; bu değer üretimi yeterli değilse, kriz kaçınılmazdır. Dolayısıyla, üretken olmayan emek borç kapsamına girer. Örneğin, pazarlama gibi dolaşımda çalışan emekçiler artı değer yaratabilir ama gerçek anlamda bir değer üretmezler. Hem ev içi emek hem de alternatif yaşam biçimlerinin geliştirilmesi gibi unsurlar da “karşı değer” politikası kapsamına girmektedir.

Harvey, “sermayenin hareket yasalarının” günümüzde geldiği noktanın ciddiyetine dikkat çekerken, Marx’ın perspektifini kuramsal olarak güncel meselelerle birleştirir. Tüm emekçilerin yaşamlarını sürdürmek için verdikleri mücadelelerin sebeplerini çözmek ve anlamak için sermaye kavramının evrimi gereklidir. Çağımızın gerçekliğini kavrayabilmek için, sermayenin işleyiş biçimlerinin derinlemesine analiz edilmesi elzemdir.

“`

Related Posts

Son dakika hava durumu tahminleri il il | Yarın (1 Haziran) hava nasıl olacak, pazar günü İstanbul’da yağmur var mı? Meteoroloji’den sağanak uyarısı!

Hava durumu tahminleri il il Meteoroloji’nin son dakika raporu ile yayınlandı. Sıcaklıklar İstanbul’da mevsim normallerinin altında seyrederken, yarın yağmur yağacak mı? merek konusu oldu. Meteoroloji Genel Müdürlüğü’nün son hava durumu değerlendirmelerine göre pazar günü Edirne, Tekirdağ, Balıkesir, Erzincan, Tunceli, Erzurum, Kars ve Ardahan çevreleri ile Afyonkarahisar, Karabük, Kastamonu, Çorum, Tokat, Ordu ve Samsun’da sağanak yağış görülecek. İstanbul’da da pazar günü sağanak ve gök gürültülü sağanak yağış bekleniyor. Peki, yarın hava nasıl olacak? İstanbul’da yağmur var mı? İşte, il il 1 Haziran hava durumu değerlendirmeleri.

POMEM SÖZLÜ MÜLAKAT NE ZAMAN? 32.Dönem POMEM sözlü mülakat tarihi açıklandı mı, ayın kaçında yapılacak?

POMEM sözlü mülakat tarihi için adayların gözü kulağı Polis Akademisi Başkanlığı duyurusuna çevrildi. 11 Aralık tarihinde POMEM ön başvuru sonuçlarının açıklanmasının ardından süreç 32. Dönem POMEM sınavlarına geldi. Ön Sağlık Kontrol Komisyonu tarafından ön sağlık kontrolünden geçiren adaylar mülakat ve parkur sınavlarına katılacak. 32. Dönem POMEM sözlü mülakat sınavları iki aşamalı olarak yapılacak. Söz konusu sınavda Fiziki Yeterlilik Sınavı aşamasını başarı ile geçen adaylar Polis Akademisi Başkanlığınca e-Devlet üzerinden ilan edilecek. İşte, POMEM mülakat sonuçları ne zaman açıklanacak? sorusunun yanıtına yönelik bilgiler.

TARİH BELLİ OLDU! Bursluluk Sınavı sonuçları ne zaman açıklanacak? İOKBS sonuçları nereden, nasıl sorgulanır?

Bursluluk Sınavı sonuçları bu yıl düzenlenen oturuma katılan adaylar tarafından heyecanla bekleniyor. MEB İOKBS, 27 Nisan 2025 Pazar günü 824 yurt içi ve 2 yurt dışı sınav merkezinde, 3 bin 691 okul ve 55 bin 748 salonda gerçekleştirildi. Bu yıl sınava 1 milyon 23 bin 577 öğrenci başvurdu. 5, 6, 7, 8 ile hazırlık, 9, 10 ve 11. sınıf seviyelerinde her sene yapılan İOKBS merkezi sistemle aynı anda başlatılıp tek oturum şeklinde tamamlandı. İlköğretim ve Ortaöğretim Kurumları Bursluluk Sınavı’nda öğrencilere 80 soru yöneltildi ve 100 dakika süre tanındı. Sınav sonuçları ve puan durumu da Milli Eğitim Bakanlığı tarafından ilan edilen takvim doğrultusunda gerçekleştirilecek. Bursluluk Sınavı’nı kazanan öğrenciler için okula kayıt yaptırılan tarihi izleyen Ekim ayı başından itibaren ödemeler de yapılacak. Bursluluk sınavını kazanan ancak parasız yatılılığa yerleştirilen öğrenciler, 2684 sayılı İlköğretim ve Ortaöğretimde Parasız Yatılı veya Burslu Öğrenci Okutma ve Bunlara Yapılacak Sosyal

2025 İOKBS bursluluk sınav sonuçları açıklandı mı? Bursluluk sınav sonuçları nasıl sorgulanır?

İOKBS uygulaması Milli Eğitim Bakanlığı tarafından 5, 6, 7, 8’inci sınıfla beraber hazırlık sınıfı, 9, 10 ve 11’inci sınıflara yapılıyor. Peki, Bursluluk sınav sonuçları açıklandı mı? Bursluluk sınav sonuçları nasıl sorgulanır?

Şam’da ‘Türkiye-Suriye Üniversitesi’ kurulacak

Yükseköğretim Kurulu (YÖK) Başkanı Erol Özvar; Şam’da ‘Türkiye-Suriye Üniversitesi’ kurulacağını duyurdu.

Liselerde eğitim 3 yıla mı iniyor? Lise zorunlu eğitim süresi düşecek mi, kaç yıl olacak, liseler 3 sene mi olacak? Bakan Tekin önemli açıklamalarda bulundu!

Liselerde zorunlu eğitim süresinin kısaltılabileceği konusu gündemin öne çıkan konularından birisi oldu. Lise 3 yıla mı inecek? Sorusu da bu nedenle araştırılıyor. Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin’in liselerde zorunlu eğitim süresinin 3 yıla düşürülebileceğine dair açıklamaları, öğrenciler, veliler ve eğitimciler arasında büyük yankı uyandırdı. 2012’den bu yana uygulanan 4+4+4 sisteminin son 4 yılı olan lise eğitimi, tartışmaların odağında. Bakan Tekin, lise süresinin kısaltılması ve mesleki eğitime erken yönlendirme gibi modellerin masada olduğunu belirtti. Peki, Liselerde eğitim süresi 3 yıla mı inecek? Zorunlu eğitim kısalacak mı, lise 3 sene mi olacak?